۱۰ درصد تخفیف پلان دیبا به مدت محدود | تمدید یا خرید | هم اکنون اقدام کنید

اینجانب
قلب کسب‌و‌کار شماست

ناسا به وجد آمد؛ اولین تصویر تاریخی از سیاه چاله ای دور


امیررضا | دوشنبه, ۲۶ فروردین ۱۳۹۸, ۱۷:۳۹
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه
این برای اولین‌‌بار است که ما تصویری واقعی از یک سیاه چاله و محیط پیرامون آن را نظاره‌گر هستیم. یک شاهکار تاریخی و ارزشمند که توسط شبکه‌ای بین‌المللی متشکل از تلسکوپ‌های رادیویی که با نام EHT «افق رویداد» معروفند گرفته و پردازش شده است. این مجمع جهانی توسط بنیاد ملی علوم و تحقیقات ایالات متحده آمریکا مدیریت می‌شود.
فهرست مطالب
سیاه چاله چیست؟
تصویر خیره کننده‌ای که توسط EHT گرفته شده؛ سیاه چاله را نشان می‌دهد که در بخش M87 یک کهکشان بیضوی به فاصله ۵۵ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. این سیاه چاله ۶٫۵ میلیارد برابر خورسید جرم دارد و توسط ۸ تلسکوپ در سراسر زمین گرفته شده است.
سیاه چاله چیست؟
سیاه چاله یک شی‌ء بسیار متراکم با چگالی بالاست که دارای جاذبه‌ای فوق العاده زیاد است به گونه‌ای که حتی نور هم نمی‌تواند از آن فرار کند و به درون آن کشیده می‌شود. هر سیاه چاله دارای افق رویداد است. افق رویداد به مکانی گفته می‌شود که اگر یک شیء در آن قرار گیرد دیگر امکان فرار یا بازگشت برایش میسر نبوده و به درون سیاه چاله کشیده می‌شود. به دلیل اینکه سیاه چاله از خود نوری ندارد نمی‌توان آنرا به طور مستقیم مشاهده نمود اما از نوار‌ها و صفحات نوری که توسط گرانش شدید آن در اطرافش شکل گرفته‌اند می‌توان آن را مشاهده و رصد نمود. پل هرتز مدیر بخش فیزیک ناسا در واشنگتن می‌گوید:
”این یک موفقیت شگفت‌انگیز برای تیم EHT محسوب می‌شود. سال‌ها پیش بر این عقیده بودیم که برای دیدن سیاه چاله و اجرام دوردست نیاز به تلسکوپ‌های غول پیکری داریم، اما اکنون با هماهنگی چند تلسکوپ رادیویی توانستیم به هدف‌مان دست یابیم. این کار مانند این بود که تلسکوپی به اندازه زمین ساخته‌ایم و به جهان پیرامون خود نظاره‌گر هستیم.“
این نکته را بدانید که برای تکمیل مشاهدات EHT چندین فضاپیما و تلسکوپ ناسا در این ماموریت به کمک EHT آمده‌اند. برای نمونه تلسکوپ فضایی NUSTAR و Neil Gehrels Swift به بررسی اشعه ایکس بر آمده از بخش M87 و تسکوپ Fermi به تغییرات نور گاما از همان بخش مشغول بوده‌اند. بررسی‌ها و تحلیل داده‌های EHT و NASA‌ منجر به تشخیص آنچه در حال انجام است شده است.
ناسا به طور مستقیم بر روی سیاه چاله بخش M87‌ فعالیت نداشت. اما ستاره‌شناسان از داده‌های ماهواره‌های Chandra و NuSTAR برای اندازه گیری روشنایی اشعه ایکس سیاه چاله بخش M87 استفاده کردند. دانشمندان از این اطلاعات برای مقایسه مدل های خود از نوارها و صفحات نوری در کنار سیاه چاله با مشاهدات EHT استفاده کردند. هنوز هم سوالات بسیاری پیرامون سیاه چاله وجود دارد که مشاهدات ناسا ممکن است به این پرسش‌ها کمک کند. سوالاتی از قبیل اینکه چطور ذرات نوری با انرژی زیاد در اطراف سیاه چاله به صورت نوارهای نوری شکل می‌گیرند یا وقتی مواد به سیاه چاله می‌افتند انرژی آن‌ها کجا می‌رود؟ Joey Neilsen یک ستاره شناس در دانشگاه Villanova در پنسیلوانیا آمریکاست. او مامور تجزیه و تحلیل داده‌هایی است که از Chandra و NuSTAR به EHT رسیده‌اند. وی در این‌باره می‌گوید:
”اشعه ایکس ساطع شده از بخش M87 به ما می‌گوید که چه اتفاقی برای ذرات در نزدیکی افق رویداد سیاه چاله روی می‌دهد.“
تلسکوپ فضایی ناسا قبلا یک نوار نورانی که بیش از ۱۰۰۰ سال نوری از مرکز M87 گسترش یافته بود را مطالعه کرد. نوار از ذراتی نزدیک به سرعت نور ساخته شده بود و در دام افق رویداد سیاه چاله قرار داشت. بخشی از EHT به مطالعه منشا این نوار نورانی و اینکه چرا نور به این صورت در درآمده است موظف شده بود. ماهواره‌های Chandra ،NuSTAR ،Swift و Fermi در هماهنگی با مجموعه تلسکوپ‌های EHT بر روی زمین همه به سوی یک جسم آسمانی نگاه می‌کنند. نیلسن و همکارانش که بخشی از پروژه EHT را در دست گرفته‌اند، در حال کار بر روی طیف نور ساطع شده از سیاه چاله M87 هستند. آنان از اشعه گاما با انرژی بالا به جای امواج رادیویی با انرژی کم استفاده می‌کنند. آنان با داده‌های بسیار زیادی از EHT و دیگر تلسکوپ‌ها ممکن است سال‌ها مشغول اکتشافات پیش رو باشند. نظر شما در مورد سیاه چاله و نسبیت عام انیشتین چیست؟ لطفا دیدگاه خود را دیگر کاربران به اشتراک گذارید.
۱۲۸
منبع : nasa

نظرات کاربران|   ۰  نظر
برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید   |   وارد شوید
نظرات کاربران
تاکنون دیدگاهی ارسال نشده است   |   اولین مال شماست :)
تبلیغات
جهت درج تبلیغات درخواست خود را به ایمیل ما ارسال نمایید...
Copyright © 2016 - 2024 enjaneb.com | All rights reserved.
Made in Iran