اینجانب
قلب کسب‌و‌کار شماست

تاریخچه پیامرسان های کامپیوتری قبل از شبکه وب ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰


نجمه | شنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۹, ۲۱:۲۴
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه
ما انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستیم. از زمانیکه ما توانسته‌ایم کامپیوتر‌ها را به هم متصل کنیم از لذت برقراری ارتباط با هم بهره برده‌ایم. این روزها تصور یک زندگی بدون پیام رسان رایانه‌ای مانند ایمیل، پیام کوتاه، گفتگوی آنلاین و سایر برنامه‌هایی که به ما این امکان را می‌دهد بسیار دشوار است.ما تصمیم گرفتیم نگاهی بیندازیم به تاریخچه پیام رسان‌های کامپیوتری، فناوری‌ها و خدماتی که در نهایت ما را به جایی که امروز هستیم رسانده اند. تمرکز ما بر پیام رسان الکترونیکی از یک کاربر به کاربر دیگر، قبل از وب بوده است. بنابراین تلگراف و سایر این چنین اختراعاتی را فراموش نکنید.
فهرست مطالب
تایم شیرینگ ۱۹۶۱ کامپوسرو ۱۹۶۹ ایمیل ۱۹۷۱ تالکوماتیک ۱۹۷۴ بولیتن بورد ۱۹۷۸ یوزنت ۱۹۸۰ فیدونت ۱۹۸۴ تالکرز ۱۹۸۴ کوانتوم لینک ۱۹۸۵ اینترنت ریلای چت ۱۹۸۸ پرودیجی ۱۹۸۸ آمریکا آنلاین ۱۹۸۹
بیایید با این جدول زمانی که با روش های مختلف ارتباط برقرار کردن افراد با استفاده از رایانه، از روزهای ابتدایی دهه ۶۰ تا شروع اوایل دهه ۹۰، آماده کرده‌ایم، را بررسی کنیم.
برخی از سیستم‌های فوق دیگر چندان شناخته شده نیستند، بنابراین اجازه دهید یکی یکی آنها را بررسی کنیم:
تایم شیرینگ ۱۹۶۱
تایم شیرینگ یا به اختصار ctss در مرکز محاسبات Mit ساخته شد. ctss یکی از اولین سیستم‌هایی بود که شامل قابلیت‌های ارتباطی کاربر به کاربر بود، دقیقاً مانند امروز که از ایمیل استفاده می‌کنیم.
کامپوسرو ۱۹۶۹
کامپوسرو اولین سرویس آنلاین تجاری بود که در ایالات متحده در دسترس بود. یک شبکه عظیم با منابع مختلف که می‌توانستید به آن وصل شوید. این سرویس در طی دهه ۹۰ با محبوب شدن اینترنت از محبوبیتش کاسته شد. این سرویس دارای صفحه بحث، اتاق گفتگو و نامه الکترونیکی بود که کاربران به آن دسترسی داشتند.
ایمیل ۱۹۷۱
اگرچه ایمیل به اشکال مختلف در رایانه‌های قدیمی وجود داشته است، اما از سال ۱۹۷۱ به شکل امروزی خودش شروع به فعالیت کرد. در آن زمان بود که ری تاملینسون به این فکر افتاد که نام کاربر و دستگاه را با علامت @ جدا کند و ایمیل به یک برنامه پیشرو و امروزی تبدیل شد.
تالکوماتیک ۱۹۷۴
تالکوماتیک در سال ۱۹۷۳ توسط داگ براون روی سیستم PLATO که سیستمی برای آموزش مبتنی بر رایانه بود ساخته شد. این نرم افزار مانند یک اتاق گفتگو بود که برای هر کاربر وارد شده پنجره‌ای نمایش داده می‌شد و نحوه‌ی کار به این شکل بود که هر چیزی را کاربر تایپ می‌کرد فوراً منتقل می‌کرد تا همه کاربران بتوانند آن‎‌را ببینند.
بولیتن بورد ۱۹۷۸
بولیتن بورد سیستم یا به طور خلاصه BBS ، امکان تنظیم کامپیوترهای متصل به مودم را برای دیگران فراهم می‌کرد که دیگران می‌توانستند از طریق یک مسیر با آنها تماس بگیرند و به آنها دسترسی پیدا کنند. نرم افزار BBS قابلیت ارسال پیام به کاربران دیگر، بارگذاری و بارگیری پرونده‌ها و موارد دیگر را هم داشت. BBS توسط یک مدیر به نام Sysop اداره می‌شد و اغلب BBS فقط کامپیوتر خانگی کسی بود که به دیگران اجازه دسترسی به آن را می‌داد ، اما در موارد دیگر BBS سیستم‌های عظیمی با چندین خط تلفن و برخی از آنها به صورت تجاری اجرا می‌شدند. اولین نرم افزار BBS توسط وارد کریستنسن در سال ۱۹۷۸ در شیکاگو ساخته شد.
یوزنت ۱۹۸۰
یوزنت سرویسی در اینترنت است که کاربران می‌توانند پیام‌ها (اخبار) را در دسته‌هایی به نام گروه‌های خبری ارسال کنند. در سال ۱۹۷۹ در دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل و دانشگاه دوک ساخته شد و در سال ۱۹۸۰ در دسترس عموم قرار گرفت.
فیدونت ۱۹۸۴
فیدونت به عنوان شبکه غیر تجاری در سال ۱۹۸۴ توسط تام جنینگز ایجاد شد. این یک شبکه جهانی بود که برای ارتباط بین‌BBS های مختلف استفاده می‌شد. با استفاده از قابلیت‌های این شبکه کاربران BBS می‌توانستند با اتصال به BBS محلی به سراسر جهان پیام ارسال کنند. فیدونت امروز نیز در حال اجرا است اما نسبت به زمان اوج خود در دهه ۹۰ بسیار کم اهمیت شده است زیرا بسیاری از‌BBS ها پس از محبوبیت اینترنت بسته شده‌‌اند.
تالکرز ۱۹۸۴
تالکرز سیستم چتی بود که به مردم امکان می‌داد از طریق اینترنت با یکدیگر صحبت کنند. از بسیاری جهات، این برنامه پدر پیام‌رسان‌های امروزی بوده است. با ورود به سیستم مکالمه، اغلب کاربران می‌توانند به یک اتاق گفتگوی مبتنی بر متن متصل شوند و با سایر کاربران وارد صحبت شوند.
کوانتوم لینک ۱۹۸۵
کوانتوم لینک یک سرویس آنلاین با امکان پست الکترونیکی، اتاق گفتگو، پیامرسان فوری و موارد دیگر است. واقعیت جالب این است که یک سیستم بازی به صورت گپ گرافیکی در کوانتوم لینک شروع به کار کرد. بعداً كوانتوم لینک تغییر نام داد و به آمریکا آنلاین تبدیل شد.
اینترنت ریلای چت ۱۹۸۸
اینترنت ریلای چت یا IRC یک سیستم چت و کنفرانس اینترنتی در زمان واقعی است. کاربران برای گفتگو در مورد موضوعات مختلف به کانالها متصل می‌شوند و همچنین امکان برقراری ارتباط فرد به فرد وجود دارد. این برنامه هنوز هم امروزه راهی بسیار محبوب برای برقراری ارتباط از طریق اینترنت است.
پرودیجی ۱۹۸۸
پرودیجی در سال ۱۹۸۸ راه اندازی شد، این سرویس آنلاین شبیه به کامپوسرو بود. پس از کامپوسرو تا سال ۱۹۹۰ پرودیجی دومین ارائه دهنده خدمات آنلاین بود. پرودیجی به جای رابط خط فرمان، یک رابط کاربری گرافیکی داشت که استفاده از آن را آسان‌تر می‌کرد.
آمریکا آنلاین ۱۹۸۹
آمریکا آنلاین یا AOL از شرکت قبلی کوانتوم لینک رشد کرد. بعد از اینکه سرویس خود را برای سیستم‌های کومودور ۶۴ و۱۲۸ راه اندازی کرد، این شرکت خدمات خود را برای مک و پی سی با نام AppleLink و PC Link راه اندازی کرد. این نمونه‌ها پیامرسان‌هایی قبل از اختراع شبکه جهانی وب بودند و امروزه برخی از آن‌ها هنوز در حال فعالیت هستند. اگر بوسیله BBS گفتگوهای متنی خود را منتقل می‌کردید از سرعت سرویس‌های چت آنلاین امروزی بسیار قدردان بودید. ممنون از همراهی شما، منتظر نظرات خوب شما هستیم. در روزهای آتی به بررسی سیستم‌های گفتگوی آنلاین در قالب پیامرسان وب بعد از دهه ۱۹۹۰ می‌پردازیم. لطفا ما را دنبال کنید.
۵۱۷
منبع : pingdom

نظرات کاربران|   ۰  نظر
برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید   |   وارد شوید
نظرات کاربران
تاکنون دیدگاهی ارسال نشده است   |   اولین مال شماست :)
تبلیغات
جهت درج تبلیغات درخواست خود را به ایمیل ما ارسال نمایید...
Copyright © 2016 - 2024 enjaneb.com | All rights reserved.
Made in Iran