اینجانب
قلب کسب‌و‌کار شماست

سرطان ریه در کمین شماست، تنها افراد سیگاری به آن مبتلا نمی شوند!


امیررضا | یکشنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸, ۱۶:۵۹
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه
شاید برایتان تعجب‌‌انگیز باشد، چون بر اساس تحقیقات به عمل آمده سرطان ریه در افرادی که هرگز سیگار نمی‌کشند شایع‌تر از افراد دیگر بوده و روز به روز هم در حال افزایش است. بر اساس شواهد تاریخی میزان توجه به سرطان ریه در افراد کم‌تر از سایر سرطان‌های سینه، پروستات و تخمدان بوده است. اما می‌توان با افزایش هشدار و آگاهی نسبت به خطرات این بیماری میزان توجه افراد را افزایش داده و راه‌های پیشگیری آن را اطلاع رسانی نمود. امروزه، شیوع و گسترش سرطان ریه در افراد غیرسیگاری، فرآيندهای درمانی و داروهای تجویزی را هم تحت‌تأثیر خود قرار داده است. براساس مقاله‌های منتشرشده در مجله‌ی معتبر انجمن داروئی انگلستان، سرطان ریه در افرادی مشاهده شده است که حتی یک نخ سیگار هم نکشیده‌اند.
بر اساس شواهد علمی هر ساله حدود ۶۰۰۰ هزار نفر غیر سیگاری در انگلستان بر اثر سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند. این آمار حتی از میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان دهانه رحم (۹۰۰نفر) ، سرطان غدد لنفاوی (۵۲۰۰نفر) ، سرطان خون (۴۵۰۰نفر) و سرطان تخمدان (۴۲۰۰نفر) به مراتب بیشتر بوده است. 
اکثر افراد غیرسیگاری که به سرطان ریه دچار می‌شوند، تحت‌تأثیر دود ناشی از افراد سیگاری و آلودگی‌های زیست‌محیطی قرار گرفته‌اند. به‌طورکلی، قرارگرفتن درمعرض سوخت‌های جامد برای پخت و پز در محیط داخلی خانه و استشمام دود افراد سیگاری، خطر افزایش تومورهای سرطانی را در افراد غیرسیگاری، به‌‌ویژه زنان، افزایش می‌دهد. پروفسور پل کاسفورد مدیر بهداشت و درمان پزشکی و بهداشت عمومی انگلستان می‌گوید:
”گزارش‌های علمی نشان می‌دهد که هر ساله حدود ۶۰۰۰ نفر غیر سیگاری در انگلستان بر اثر سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند و این بیماری هشتمین بیماری شایع و علت مرگ‌ومیر در این کشور شناخته شده است.“
دراین ‌زمینه، مجمع سلامت عمومی انگلستان PHE بررسی‌های خود را از شواهد موجود منتشر کرده است. این مجمع به مقامات کشوری مجموعه‌ای از اقدامات مشخص را پیشنهاد کرده است که در بهبود وضعیت آلودگی هوا تأثیرگذار خواهند بود. همچنین این مرکز پایبندی و اجرای اقدامات لازم در جهت تغییر و بهبود آلودگی هوا را از عوامل مهم در کاهش شمار مبتلایان غیرسیگاری به سرطان ریه می‌داند. پروفسور مایکل پیک مدیرکل مرکز تحقیقات بالینی سرطان دانشگاه کالج لندن می‌گوید:
”با وجود همه پیشرفت‌های ما در درک، تشخیص و پیشگیری بیماری‌ها، اکثر افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، بر این باور نیستند که در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند و اکثرا در تشخیص بیماری با تاخیر طولانی مواجه‌اند و شانس کم‌تری برای بهبود نسبت به دیگر افراد دارند.“
نویسنده: با توجه به آلودگی هوا در اکثر شهرهای ایران و عدم نظارت و کنترل آلودگی از جانب دولت و سازمان‌های مرتبط باید تدابیری را برای زندگی شخصی خود اندیشید. از جمله راه‌های محافظت از ریه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 

۱- استفاده از ماسک‌های تنفسی در محیط‌های بیرون از منزل 
۲- استفاده از دستگاه‌های تهویه و تسویه هوا در محیط منزل 
۳- دوری از هر محیط آلوده به دود 
۴- دوری از هر محیط آلوده به گردوغبار
 ۵- رعایت بهداشت ناحیه تنفسی و مجرای بینی
 ۶- عدم طولانی شدن سرماخوردگی
 ۷- استفاده از موادی که برای ریه مفیدند از جمله انگور، آب نخود پخته و غیره
 و غیره
... نظر شما در رابطه با سرطان ریه چیست؟ لطفا نظر خود را در رابطه با سلامت حداکثری ریه‌ها به اشتراک گذارید.
۲۳۰
منبع : sciencedaily

نظرات کاربران|   ۰  نظر
برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید   |   وارد شوید
نظرات کاربران
تاکنون دیدگاهی ارسال نشده است   |   اولین مال شماست :)
تبلیغات
جهت درج تبلیغات درخواست خود را به ایمیل ما ارسال نمایید...
Copyright © 2016 - 2024 enjaneb.com | All rights reserved.
Made in Iran